المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شرح مبسط لحرف اللام بخط كوفى الفاطمى


نبيهه الرفاعي
07-01-2007, 02:29 AM
اعتقد الشرح واضح ، ولا يحتاج لشرح ككل مرة
و عامة انا فى الخدمة
اللى عاوز حاجة يسألنى
و سأجاوب فى حدود معلوماتى
http://www.mobda3.com/up/uploads/images/mobda3.net-037ea0f6a3.jpg (http://www.mobda3.com/up/uploads/images/mobda3.net-037ea0f6a3.jpg)

أبو الليل
07-01-2007, 04:02 PM
ربنا يبارك فيكي يا مس نبيهه على متابعة الدروس وعلى اهتمامك ونشاطك
درس جميل وبسيط اقل دسامه من الدروس اللي قبله
بس انا ليا سؤال بسيط
هو مفيش اشكال تانيه للام في الكوفي غير كده ؟؟؟
يعني مفيش كاسات للام على شكل دائري زي النون كده ولا ايه ؟؟؟
يا ريت توضحي لنا يا مس نبيهه ربنا يكرمك
واكرر تشجيعي لك على دروسك وتابعي واحنا معاكي
منتظر توضيحك

نبيهه الرفاعي
07-01-2007, 05:20 PM
يا اخ محمد
بالنسبة للكوفى الفاطمى ما فيش الا اللام دى
وهى مالها كدة ؟ وحشة؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هوانت لازم تعترض وخلاص ؟؟؟:)

أحمد عادل
07-01-2007, 10:46 PM
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مشكوره اخت نبيهه على الدرس.... فعلا أقل دسامة من الدرس اللي قبله...
و كلام ابو الليل مظبوط... اللام دي شكلها غريب
افتكر لو كان هناك كاسه للام مدوره كانت هاتبقى اشيك..
تقبلي وافر تحياتي...
أخوك أحمد

نبيهه الرفاعي
07-02-2007, 12:02 AM
هوعشان الدرس بسيط
عاوزين تعقدوه وخلاص ؟:)

انت وابو الليل متفقين على الحرف ولا ايه؟
اتقوا الله شوية :):)
بكرة لما ندخل فى حرف الجيم و العين واللام الف هتقولوا فين اللام ؟
هو ده شكل اللام الاخير
تحياتى

أحمد عادل
07-02-2007, 12:10 AM
اممم...
ماشي .. هامشيها كده لغاية لما نشوف الباقي...
و على رأي المثل... آل يا خبر النهارده بفلوس بكره يبقى ببلاش...

**الشاهد**
07-08-2007, 03:41 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............


الدرس حلو أوي ....ماشاء الله تبارك الله .....


أنا طبقته عملي واستفد كتير ولله الحمد........



أرجو المتابعة ضروري خالص.....


وما لكيش دعوة بكلام حبايبي (أبو الليل _ أحمد عادل )...ههههههه


أناعاجبني أوي........... وأرجو المزيد .


أخوكم الشاهد

نبيهه الرفاعي
07-08-2007, 04:24 AM
الاخ الشاهد
مش عارفة اشكرك ازاى

اتمنى اشوف تطبيقك على الحرف فعلا
يا ربت تنزله فى المنتدى
عا الاقل نشوف الى اى مدى انا بعرف اشرح

homeros
09-21-2007, 02:58 PM
الجميل......جميل

حامد هاشم الزهاوي
10-20-2008, 07:26 PM
من قال ان الكوفي سهل أو الرقعة فهو خاطئ. ...... إن أول الخطوط خط هو الخط الكوفي به كتبت فيه اقدم المصاحف و أقدم المخطوطات كما هو معروف و هذا سبب تطور الكوفي وتعدد أشكاله °° أشكال حروفه°° و تراكيبه
فشكرا للأستاذة نبيهة الرفاعي شكر خاص

محمود زكريا
05-18-2009, 12:57 AM
تسلم ايديكممممممممممممممممممممممممممممممم

ifziizri
09-20-2009, 08:56 PM
اللام والاف التي تنتهي علويا بنصف قبة (قباب) الا تدخل في نطاق الخط الكوفي الفاطمي؟

نسمه راجيه عفو الله
01-16-2010, 11:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختي الكريمه بارك الله فيكي ع مجهودك الرائع والله لا تتخيلي كم كنت احتاج هذا الشرح
لكن لي سؤال لو تسمحي لي ليه حرف اللام منها علي سطر الصلب والاخر تحت السطر؟ ومتبي استعمل هذا ومتي استعمل ذاك؟